søndag 9. oktober 2011

Nettkatalog blir sosial

Nettkatalog blir sosial

Den 10 år gamle søketjenesten BedriftsGuiden.no feirer sitt jubileum i år med å innføre en ny standard for søketjenester, nemlig avanserte sosiale funksjoner man kjenner fra f.eks. YouTube og i tillegg rangeringer inspirert av Google.

Anbefaling av linker

Internett er i stadig fornying, smartere tjenester og funksjoner skal gjøre nettet mer brukervennlig og nettkatalogen BedriftsGuiden.no er intet unntak. Nå kan brukerne av søketjenesten rangere bedrifter og linker og i tillegg legge inn kommentarer om sine inntrykk eller erfaringer fra forskjellige nettsider og selskap.


- Dette skrittet representerer en ny utvikling innen firmasøk slik vi kjenner det idag, sier Gunnar Andreassen i BedriftsGuiden.no.

Alle nettkataloger har søkefunksjoner men ingen andre søketjenester i Norge lar deg rangere og kommentere oppføringene, dette er kan være nyttig for deg som vurderer hvilken butikk eller leverandør de skal velge.

- Vi har valgt å satse på denne innovasjonen fordi vi tror brukere av søketjenester på nett vil vite hva andre synes om bedriftene de tenker å kjøpe hos, det gjør faktisk netthandel mye tryggere, påpeker Andreassen.

Men det er ikke bare innen sosiale funksjoner veteranen BedriftsGuiden.no har valgt å gå sin egen vei. Søketjenesten publiserer ikke brønnøysundregisteret slik tradisjonelle nettkataloger gjør, men har kun linker til hjemmesidene for bedrifter som selv har valgt å registrere seg. På den måten inneholder ikke søketjenesten flere hundre tusen inaktive selskap og utdaterte opplysninger folk flest oppfatter som verdiløse eller plagsomme.

BedriftsGuiden.no har ikke bare hentet inspirasjon fra store sosiale nettsider som YouTube når de nå lanserer den nye søketjenesten, de har også implementert avanserte rangeringsfunksjoner.

Algoritme inspirert av Google

I tillegg til sosiale funskjoner har BedriftsGuiden.no også lansert en automatisk rangering av søkeresultater i sanntid. Søkeresultatene i nettkatalogen forandres hele tiden etter relevanse (samsvar med søkeord) og popularitet (antall klikk).

- Denne algoritmen betyr ikke at nettsider nederst i søkeresultatene er upoplulære, det betyr bare at de øverste er mest relevante og populære blandt andre akkurat nå, sier Andreassen.

På denne måten får brukerne av søketjenesten alltid de linkene andre har valgt presentert først i søkeresultatene. Denne teknikken brukes bl.a. av søkemotoren Google der bl.a. relevanse og brukernes klikk avgjør hvem som får de beste plasseringene.

- Jeg tror dette er fremtiden, det er brukerne av søketjenesten som direkte påvirker innholdet, rangeringsteknologien og de sosiale funksjonene er en slags måte å gi forbrukerne makt på, avslutter Gunnar Andreassen.


Artikkel Nettverk:
WebArtikler.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar